tisdag 16 juni 2009

Goda röror.

Nu är det sommar och grillväder, något vi gör nästan varje dag. I Brasilien grillade vi varje helg nästan hela året om, så det är skönt att kunna börja med detta igen. I dag ska vi iof ha stekt fisk till middag och just som jag höll på med en av såserna kom jag på att jag inte har delgett er mina kära läsare 2 av mina favoritröror. De båda funkar på både stekt och grillad mat (kött som fisk), så prova!

Örtröra 4-6 pers
3 dl gräddfil
1 knippe vardera av de örter ni får tag på, ärligt talat, alla örter passat bra här, men jag använder Dill, Persilja och Gräslök, det enbart för att jag har det dessa i trädgården.
Örtsalt.

Rör ner allt och låt stå kallt i ca 1 timme.

Tomat och lökröra 4-6pers

10 st halverade körsbärstomater eller stora som skärs ner i bitar.
2 st sommarlökar skurna i mindre bitar
3 dl gräddfil
1-2 msk majonäs
örtsalt

Blanda allt och vila kallt i 1-2 timmar. Fantastisk till grillat kött.

Må gott!

Inga kommentarer: