onsdag 18 april 2007

Bottenlån, topplån, pantbrev och en massa andra ord jag inte vill lära mig just nu!

Japp, vi har bestämt att vi ska köpa eller bygga hus när vi kommer tillbaka till sverige om ett år.

Det började med att jag tittade lite på hus, alla som verkar någolunda vettiga ligger på en si så där 2 mille, vad har hänt sen vi flyttade? Men då finns inte de "finesser" jag vill ha - stort öppet kök, skafferi som man går in i, sovrum med egen garderob och toalett mm mm så vi bestämde oss nog för att bygga eget......

...och det var inte bra,jag vet inte riktigt hur vi ska reda ut detta eller vem som ska städa för när vi har fått in allt som vi vill ha så slutar det på ca 200 kvm - det är en massa plats! Maken sa att det löser sig....hmmmmm.....

Så dagen har jag lagt på att läsa på konsumentverket, boverket samt banken. Jag blir inte riktigt klok på alla regler och lagar, för att inte tala om bankens kalkyl, när jag fyller i den så får jag svaret ungefär " hahahahaha - du får inte låna ett öre", så det blir väl att flytta till en träkoja ute i skogen, men det kan vara bra det med, för då kan vi spara alla 5 kronor varje månad som blir över samt att barnen kan plocka bär till middag.......

Jag måste ha gjort något fel, så maken får kalkylera hädanefter......

2 kommentarer:

Lilla Jag sa...

Oj,andas....det ordnar sig! Be banken räkna på vad ni kan få låna. Räkna med att få flytta en gång till innan drömhuset är ert.

Bobo Svensson sa...

Kör hårt mot drömhuset! Definition på bottenlån. All lycka.