torsdag 20 november 2008

Limefisk

När man bor på västkusten så måste man äta mycket fisk! I varenda hörna så finns det en fiskbod som säljer den mest finaste fisken. Jag är inte direkt uppväxt i en fiskfamilj men vill gärna att mina barn ska få en fiskkultur, så vi äter fisk ca 3 -4 gånger i veckan. Men när jag började laga fisk så kom jag på att jag kan inte så många rätter så det var bara att ge sig av till bokhandeln för att botanisera bland kokböcker. Tyvärr så finns det inte så många "vardags fisk böcker", mest fina recept som man inte har tid att göra på kvällarna när barnen vrålar, så det var bara att börja experimentera själv. För ett tag sen så köpte jag en limeolivolja, jag tänkte mest att den smakar nog inte så mycket - men det gjorde den! Det fick jag befara när jag hade hällt den på spagettin och det smakade bara lime, vilket var jättegott till köttfärssås. Men denna oljan gav mig en ide, tänk om man skulle blanda fisk med limespagetti (vågat värre :) Men det blev jättegott, prova gärna för smakerna gick samman på ett härligt sätt!

Lime fisk!

Du behöver:

Vit fisk av fast sort, jag hade kummel.
Limeolivolja
Nykokt spagetti
Pinjenötter
Parmesanost
salt o peppar

Gör så här: Skär fisken i lagom bitar och stek till dom för ytans skull i limeolja, lägg dom i en ugnsfast form och rätt in i ugnen i ca 15 min på 150 grader. Häll upp den nykokta pastan i en stor skål och häll på mycket limeolja (det är den som blir sås). Lägg fisken på pastan och riv över osten samt strössla nötterna över rätten. Färdig!
Denna rätt är snabb och jättegod!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Låter gott!
Jag var ofta med min Pappa och fiskade vid Västkusten, vi ahde också släktningar där.
Gillar västkusten skarpt!

En brasse-mammas mat och allt runtomkring sa...

Ja, det är kul så länge det inte regnar underifrån......(jävla sverige)