tisdag 6 januari 2009

Gott nytt år (sådär lite efter)

Nyåret firades med vänner som var här hos oss. Det var väldigt trevligt förutom att golvet täcktes av diverse ting som deras lilla kunde stoppa i munnen/ fastna i så jag var en aning stressad, men det gick bra!

Nyårsmiddagen bestod av fondy, en av gästerna är vegetarian, så jag kan verkligen rekommendera fondy i ett sånt fall. Vi hade 2 st sett, en för grönsaker och en för kött. Det blev lite missöde men det kan vi tala om senare....

Julledigheten har bestått av att hitta den närmaste vägen till barnens nya skola...det har slutat med att det är 1.6 km till skolan, så jag kommer att behöva att gå ca 6 km varje dag fram tills att jag har körkortet ((&¤&%#&%/(?#¤%&?)/%## - vad mer kan man säga!

Och på tal om körkort, för att ta mig till körskolan så behöver jag ta en buss in till närmaste samhället och det tar ca 30 min, sen ska jag köra och ta mig tillbaka - vilket innebär att hela barnens skoldag 2 ggr i veckan kommer att gå till att köra. Jag kommer denna termin att läsa på 50 % så barnen kommer bara att vara i skolan ca 25 tim i veckan, och någonstans i detta så ska jag även hinna att plugga, men var vet jag inte riktigt än. Det är väl bara att plocka fram superwommen igen....

Imorgon ska maken ta Bus till första skoldagen, för sen åker han på jobb och kommer tillbaka sen senare. Mini har inte fått något datum än till sin skola så min tenta den 16 Jan är avbokad för mig, jag har ingen tid att läsa på, än mindre att ta mig till Göteborg och skriva tentan. Så det blev bara halva kursen som klarades, men jag tentar om senare (hahahahah)

Men ljuset i allt detta är att vår resa till Brasilien är bokad och betald! Den 22 feb åker vi tillbaka till våra vänner, och där kommer vi att vara fram till den 5 mars, det kommer att bli så bra så bra. I går fick jag mail från barnens rektor och hon hälsar barnen varmt välkomna tillbaka till sin skola den 26 feb, skolan är stängd tills dess pga karneval, men sen ska dom in till sin skola igen, förhoppningsvis så lär dom sig mer där än vad dom gör i en svensk skola på ett år.

Vad mer kan sägas, tja ingenting just. Det svenska livet harvas på i -13 grader, något barnen inte är vana vid, för med kyla kommer planering. Jag måste planera in när barnen ska tvättas, för dom får inte gå ut blöta så dom får bara tvätta sig på kvällen innan dom går och lägger sig och det är inget dom är vana vid, dom har alltid fått bada när dom har velat, men inte nu mer!

Nepp, nu ska jag tvätta mig så jag hinner bli riktigt torr tills vi ska gå vägen till skolan igen, jag försöker att öva upp barnens hastighet så vi slipper gå okristligt tidigt på mornarna.

Ha de

2 kommentarer:

Mikaela H B sa...

vad härligt med en bokad resa! Jag och min mamma bokade en resa till Natal igår och vi åker 11 mars. Ser verkligen fram emot detta. gott nytt år i efterskott!

En brasse-mammas mat och allt runtomkring sa...

Detsamma:)
Är det första gången du ska till brasseland? Det är fantastiskt vackert där, vill du ha lite tips så säg bara till, jag är här

Välkommen till min blogg :)

Brassemamma