tisdag 31 juli 2007

Mat trilskning?

Många gånger när jag pratar med mammor så får jag ofta höra " mina barn vägrar att äta grönsaker och soppor", hur gör du, dina barn äter ju allt!



Detta har jag funderat lite över och senast en mamma sa detta så frågade jag henne om hon tycker om grönsaker och soppor. Svaret blev ganska självklart " nja, sallader är gott men soppor är ju inte så kul". Klart att barnen inte vill äta när dom "känner" från föräldrarna att det inte är gott!



Så här kommer några tips till er föräldrar om hur ni ska få barnen att tycka om eller i allafall smaka!



Till att börja med så behöver du hitta recept på goda soppor/ mat som du tycker om( det är viktigt), det är inte svårt, men senare kommer jag att skriva om olika soppor samt annan mat som är värd att prova.



När du har funnit ett recept så plockar du fram sakerna, ropar barnen och frågar om dom vill hjälpa till att laga mat. Ge dom diverse uppg efter ålder. Även om det inte blir supersmå/stora bitar så ta det som det är - dom har hjälpt till!



Låt dom lägga ner i grytan, och följa kokprocessen. När soppan är klar så får dom duka bordet, sen kommer dom att äta - för dom gjorde soppan!



Men ibland hjälper inte ens det. Vi har som regel här hemma att dom måste smaka, tycker dom inte om det så ok, vi tvingar inte barnen att äta, för ingen kan tycka om allt, (minns med rysning de torkade frukterna i mjölk som jag var tvungen att äta när jag var barn)utan dom får något annat att äta lite senare då. För vet barnen att dom inte blir tvingade så vågar dom prova lite mer och oftast så tycker dom om det.

Just nu håller jag på att koka fläskben, ska se om barnen tycker om det annars så får dom risgrynsgröt ikväll.

Inga kommentarer: