torsdag 2 augusti 2007

Grill tips

Snart kommer värmen till Sverige igen, trevligt för alla där.

Men med värme kommer även grillkvällar, så jag tänkte att jag ska berätta hur vi grillar här.
Den normala Brasilianska grillen innebär picanha (finns på en del svenska butiker nu)
Man skär den i 1 cm tjocka skivor och klappar in grovsalt, därefter så grillar man ca 1 min på varje sida över varm glöd. När köttet är klart så skrapar man av de överflödiga saltet och skär ner i mindre bitar - detta funkar alldeles ypperligt som tilltugg innan man sätter sig till bords.

Vi har även korv på grillen - här är den väldigt fet vilket innebär en härlig smak. Men i Sverige kan det vara svårt att få tag på en riktigt fet korv så istället kan man marinera korven någon timme innan grillen, men tex olja,soja och paprikapulver. Själva marinaden kan varieras till det oändliga.....

Något som nog bara finns här och som ses som en delikatess är kycklinghjärtan, jag har aldrig provat det själv, men mina barn älskar det. Här trär man på hjärtanen på ett spett och grillar.

Jag vill även passa på att påminna att man kan grilla allt på en grill! Lägg på lök, paprika, ananas, äppel eller kokt potatis och man har en underbar sallad.

Nästa gång jag skriver tänkte jag ta upp olika tillbehör, men jag måste titta lite och prova några saker först, det är alltid enkelt att sätta ihop olika ingredienser, men om det är gott är en annan sak!

Inga kommentarer: