tisdag 21 augusti 2007

Sallads buffe!

När maken och jag flyttade ihop i sverige så skulle vi ha inflyttningsfest. Jag funderade länge och väl vad vi skulle kunna bjuda på och kom fram till att sallader var det enklaste, suveränt tänkte jag. Men när jag kläckte iden för en del vänner så kom önskningarna som ett brev på posten

- det måste vara mycket majs, majs är gott, sa en
- men är inte den killens tjej vegetarian, sa en annan
osv osv.

Jag kände att det verkade inte som om alla skulle bli så jättenöjda, men en kväll kom jag på det
- Gör din egen sallad, det kunde inte bli enklare.

Så när vi skulle ha festen så satte jag dåvarande sambon att skära isbergssallad, rosesallad samt ruccola i 3 olika skålar.

Jag hackade ner gurka, tomat, paprika, rödlök, färska champinjoner, persilja samt jordgubbar i olika skålar.

Marinerade tonfisk i sweet chilisås, benade ut 3 kycklingar.

Marinerade burkchampinjoner ( receptet finns längst ner)

Gjorde vitlöksdressing, Rhoad Iland, samt en vinegrätt.

Öppnade diverse burkar med grönsaker: majs, haricoverts, ananas, sparris, böngroddar, samt kidneybönor

Samt att jag gjorde vitlöksbröd.

Behöver jag säga att detta blev en succé, alla blev väldigt mätta och dom fick "sin" favoritsallad, så ska du ha en stor fest så är detta att rekommendera

Marinerade Champinjoner:

2 burkar champ
1,5 dl balsamvinäger
1 dl olja
4-5 vitlöksklyftor (pressade)
salt, peppar.

Blanda ihop allt och låt marinera några timmar.

Detta kan man även göra bara för att det är kul med barnen, jag brukar låta mina få hacka de mjuka sakerna och hälla över i skålar, dom äter mer då :)

Inga kommentarer: