måndag 10 mars 2008

Feijao - Bönor

Här i Brasilien så är det så fattigt så de flesta har bara råd att äta ris och bönor, vilket inte är så kul i längden, men så är det tyvärr här. Men jag har upptäckt att även rika alltid har ris och bönor med då som tillägg till middagen, så bönor är ett måste för brassen! Den normala bönan här är den svarta - den är jättegod ,faktiskt godare än carioca, som är den bruna bönan. Den svarta bönan kan vara svår att hitta, men en vän som har bott i Sverige berättade att "arab affärerna" oftast har dem, så kolla där.

När jag började träna så funderade jag lite på kosten, och med mina nya kunskaper i köket så föll det sig naturligt att prova på feijao.

Så numer tar jag alltid 3 skopor bönor på tallriken, och det är de jag äter först, för bönor är otroligt mättande. Så vill du gå ner i vikt ska du prova på detta.

Jag använde mig av min tryckkokare, så om du gör detta i en vanlig kastrull så får du räkna med att det tar ca 1,5 - 2 timmar längre under kokningen.

Bönor här är som köttfärs sås i Sverige, varje hem har sitt egna recept, men här kommer min egna böngryta:

Brassemammans feijao.
½ kilo svarta bönor (blötlagda i 12 timmar)
1 gul lök ( hackad)
2 st vitlöksklyftor
1 st kött eller grönsaksbuljong
ca 1,5 liter vatten
1 msk paprikapulver
salt och peppar
Gör så här:
Häll ner allt i kokaren/ kastrullen
Pressa vitlöken och koka i ca 1 timme (med kastrull ca 2 timmar mer).
Pronto!
Nu är det bara att lägga ner i en tät slutande burk och förvara i kylen. Jag brukar ta fram en mindre skål med bönor till varje middag så barnen vänjer sig vid bönorna, dom smakar lite varje kväll, och tycker om det.

Inga kommentarer: