måndag 18 augusti 2008

Anpassning

Det är lite annorlunda här för oss, så jag tänkte ge alla utlandsmammor ett gott skratt, men det bjuder jag på :)

I Brasilien så la vi aldrig toapappret i toaletten. Så de första veckorna här så vrålade barnen " mamma vad är tunnan, jag är färdig! Dom kunde inte riktigt vänja sig vid att lägga pappret i toan...

Här får man dricka vatten direkt från kranen! Barnen utbrast förfärat när jag gjorde det " men mamma - du dricker från där, du kan ju dööööö

Första veckan var vi mycket ute på gården så barnen skulle få vänner och Mini sa " mamma, dom pratar fenska" fullständigt obegripligt för henne.

Spårvagn är en underlig sak - Bus utbrast " men varför måste vi åka med någon som inte kör"

I Brasilien så snålade vi på svensk mat, men inte här. Barnen utbrast när dom kom till den insikten " Va, får vi äta och slösa så mycket vi vill! Mini kletade kaviar över hela golvet som en segergest eller nåt.

Här finns det inte så många barnflickor. Barnen undrade " men vad ska alla vi göra då?" (dom tänkte på vänner och sig själva, för i Brasilien så hade alla barnflickor)

Jag stod och strök kläder, Bus kommer " hon säger (förundrad och misstänksam) - Men mamma vad gör du? Jag stryker säger jag, men men säger hon, sånt gör ju Ia (städis), Nepp inte i Sverige svarar jag. Hon vänder och går med en lärdom rikare.... (ia kom tillbaka, snyft snyft)

Jag skriker 1000 gånger om dagen "Ia jobbar inte här", men ingen lyssnar...

Här finns bolaget, den stadiga kommentaren här är: " ska vi dricka vin ikväll???? Om vi ska spring -bolaget stänger om 10 min"

Jag kan hålla på i evigheter, men nu har Mini blivit förkyld, så jag har min natt planerad- sådant är Sverige....

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ha, ha kul att läsa. Förstår att dina barn tycker allt är konstigt och annorlunda.
Vi flyttade tillbaka hem då min son bara var 2 och dottern 5, kom ihåg hur de tänkte om allt.

Har ni köpt hus eller hyr ni? Var det isåfall kul att leta hus?

En brasse-mammas mat och allt runtomkring sa...

Köpt hus - HAHAHA, vi måste hitta sisådär 3 mille först. Nu hyr vi en möblerad lägenhet, för våra möbler ligger i en container någonstans. Men jag hoppas att vi kommer att hitta en guldhus för ett vrakpris - drömma kan man ju.