tisdag 23 december 2008

GOD SVENSK JUL

Inatt väckte Mini mig med en stor pizza mitt i sängen, idag har Bus haft ont i magen så jag har min natt räddad utifall jag inte skulle vilja slå in julklappar, göra janssons eller bara dricka julvin. Jag räknar med att bo på toa vid juldagen, men julafton är räddad :)(typiskt att ha sådant vid jul - det hade vi aldrig där nere)

Nu står julskinkan på 52 grader - bara 18 grader tills den är färdig, och då blir det jansson som ska få hystas in i ugnen.

Vi har gjort brigadeiros idag, det är brasiliansk kola kan man väl säga (skriver receptet nedan)

Komiskt nog så har jag glömt bort vad man ska ha på ett julbord, så de sista dagarna har jag plöjt igenom matsidor, så jag tror att jag har ganska bra koll nu: Skinka, Janssons, köttbullar, sill, lax, rödbetssallad, ägg....fattas det något?

Nu ska jag lugna mina bråkstakar - det där med att tomten ser dom biter inte riktigt......

Brigadeiro:
1 burk kondenserad mjölk
2 msk smör
3 msk cacao
strössel
Gör så här:

Häll mjölken och smöret i en kastrull, koka upp och sänk värmen. Rör hela tiden! Det är viktigt att mjölken inte får fäste vid kanterna, för då bränner den. Rör i ca 15 min eller tills smeten känns tjock. Häll i cacaon och rör om. Häll upp allt i en bunke och ställ svalt tills den är kall. Rulla till bollar och vänd i strössel , förvara dom i kylen (om dom ens hinner dit)

Det är lättare att rulla dessa om man är lite fuktig om händerna.

GOD JUL OCH GOTT NYTT ÅR!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

(undra om jag har varit snäll i år)

2 kommentarer:

Anonym sa...

GOD JUL OCH GOTT NYTT ÅR!!

En brasse-mammas mat och allt runtomkring sa...

Detsamma min vän där borta.... vill också vara i värme