tisdag 5 juni 2007

Napp!

Mina 2 flickor har aldrig haft napp, och det har jag varit så lycklig för.

Men nu - nu har 2-åringen sett flickorna i sin klass, att dom aldrig tar ut den där "suggrejen", så på något underligt sätt fick hon mig att köpa en till henne med. Jag trodde mer eller mindre att hon ville ha något att bita på! Skräp med, nu måste jag försöka avvänja henne vid den, hur gör man sånt?

Idag ska 4-åringen och jag klippa ut a:n, hon ska ha ord och bilder som börjar på a. Dom är väldigt tidiga här med att utbilda barnen, så undra hur det kommer att gå när hon kommer till ett svenskt dagis där dom "bara leker", men det återstår att se då. Om inte annat så får vi ha lite skola på kvällarna, för det skulle vara synd om hon skulle glömma språken eller läsningen när hon kommer dit.

Ikväll så ska jag ha tjejmiddag här. Det kan te sig lite konstigt att ha det mitt i veckan, men ingen av oss jobbar så det kan lika väl vara fredag för oss. Samt att vi ska komma fram till en present till en kär vän vi har här. Hon flyttar tillbaka till sitt hemland snart, och vi har ganska lite tid nu. Det är det jobbiga med att bo "ute" - man tappar vänner i ett högre tempo, alla gör sina år och flyttar hem, samtidigt så kommer en ny bekantskap som man ska lära känna. Fördelen är att barnen lär sig att bli flexibla vad det gäller vänner, samt att dom ser personen - inte huden. Just nu har vi en blandning på barn från Sverige, Finland/Chile, Fransk/Dansk, Sverige/Brasilien samt finland (2 st har båda föräldrarna från finland) - Det allmänna språket är Portugisiska, men det blandas i en salig blandning med, så nog får våra barn en internationell uppväxt :).

1 kommentar:

any sa...

Hej vännen!!!

Tack för alla fina komentarer på min blogg!! Mannen min blev extra stollt när du hälsade till han..;)

Jaså så ni ska flytta på er nästa år?? Jag har inte helt förståt vad mannen din gör men det på grund av hans jobb ni flyttar eller??

Grattis på er bröllops dag föresten..den var väl snart;) Nej nu ska jag sova 2 timmar till..kl är bara 6 här..är bara så varmt så jag kunde inte sova..

Vi höres vännen!!!
Kram