fredag 19 oktober 2007

Fredag!

Så var det fredag igen, Hur "firar" du att det är fredag?

Normalt så "firar" vi hela dagen, jag gör en rolig lunch - idag blev det randig gratäng (recept nedan) m kött. Sen när jag packar barnens matsäck,( här så tar barnen med sig mat till skolan) så blir jag noga påmind av 5-åringen att det är fredag, vilket innebär att hon får mat från cantinan (cafeteria), vi har en sådan på skolan och där serveras det pizza, pao de queijo (ostbröd), läsk , juice mm. Idag så beställde hon pizza, vatten och en liten glass - allt detta kostade 4 reals (ca 16 kr). Detta får hon göra varje fredag om hon kommer ihåg det, bara för att kunna få känna att det är fredag (men minns hon inte att det är fred så berättar jag det inte, för jag avskyr cantinamaten). 2-åringen har inte kopplat vad cantinan är än, så hon får hålla tillgodo med juice, smörgås, yoghurt och en frukt :)

Sen när barnen kommer hem så har jag någon riktigt god middag färdig eller så beställer vi något, tyvärr så blir det så lite för många fredagar varje månad. Favoriterna för barnen är kinamat, pizza eller sushi.

När middagen är överstökad brukar vi sätta på en film som barnen har valt eller bygga ett pussel (det tar tiiiiid med en liten som gömmer alla bitar).

När dom små har somnat så brukar maken och jag sätta oss vi datorn och titta på hus med var sitt glas vin (japp, vi är småbarnsföräldrar eller kallas det för nördar?).

Så här ser min fredag ut för det mesta!

Lunch receptet:

3 potatisar

1 morot

1 näve spenat

1 dl grädde

1dl mjölk

salt o peppar

Gör så här:

Skiva potatisen, riv moroten och hacka ned spenaten.

Varva potatis, morot och spenat.

Salta, peppra och häll på vätskan.

Hyst in i ugnen 40 min på 200 - 250 grader.

Till detta så stekte jag ett kött som jag fick äta upp själv, för jag hade ju glömt bort att barnens tänder är lösa :)

Inga kommentarer: