onsdag 31 oktober 2007

Feira Escandinava

Nu har jag varit dålig på att skriva igen!

Hela förra veckan så hade jag båda barnen hemma, dom var sjuka i ca 3 dagar men fick vara hemma hela veckan för det var så mysigt att bara gosas. Det är fördelen med att vara hemma- mamma, jag har inget jobb eller annat att gå till så barnen kan vara hemma om dom vill.

I måndags så var jag inne i sao pauloskandinaviska marknaden!

På denna marknaden så kan vi köpa skandinavisk mat så som sill, lingonsylt, knäckebröd, skinkost mm - det är verkligen julafton när man går där! Tråkigt nog så tycker ca 3000 andra människor det med, så man får trängas ganska mycket.

Men det absolut fina med denna marknaden är att överskottet går till fattiga barn!!!

Varje år så hjälper skandinaviska föreningen "Nordlyset" (jag tror i allafall att det är dom som håller i det) ca 8000 fattiga barn med diverse saker. Så varje år köper jag mer än jag egentligen behöver, och de sakerna ger jag bort till brasilianska vänner.

Så när vi var där i Måndags så gjorde jag det mest korkade man kan göra här - glömma att dricka! (det fanns ju så mycket att titta på och njuta av)

Så när jag vaknade på tisdagen betedde jag mig som ett fyllo, jag kunde inte gå rakt, inte fästa blicken och absolut inte tala ordentligt. Så då satte jag mig med 6 liter blandad vätska (vatten, juice, läsk) och en näve salt, 20 minuter efter mådde jag lite bättre, men det tog nästan hela dagen att bli helt ok. Så denna dumhet kommer jag inte göra om.

Nu har vi det gruvligt varmt här, ca 38 grader och åskvärme, jag hoppas att det snart kommer att åska så vi slipper trycket, för det enda jag orkar just nu är att flåsa! Det är för varmt! (och då är det inte ens sommar än.)

Barnen hanterar värmen så otroligt bra, det verkar som om dom inte känner av det, dom leker normalt och tycker jag är tråkig för att jag inte orkar springa och leka med dom.

Nepp, nu ska jag gå och göra suco maracuja (passionsfrukts juice)

Inga kommentarer: