måndag 17 september 2007

Olympiad mm

I fredags så hade barnen olympiad på sin skola. Detta året så hade vi Brasilianska, Svenska samt Franska flaggan. Mina barn bar den svenska ihop med en vän vars pappa är svensk.

Innan vi skulle till skolan så frågade min 4-åring:
Mamma, är det idag jag ska bära bandeira da suecia (svenska flaggan)?
Mamma: Japp det är i dag, så när ni går med den får ni inte glömma att säga "heja Sverige" för mamma kommer att filma er.
Då kom 2-åringen och sa " hej då feire" (hej då Sverige)- Hon är en riktig brasse!

Olympiaden blev jättebra, alla barnen tävlade och fick varsin medalj. Finns sånt här i Sverige?

Nåväl, helgen tillbringades vid grillen för vi hade strålande väder. Jag provade på 2 nya saker som blev jättegoda, grillad vitlök och grillad purjolök.

Jag tog en vitlök och skar av toppen så jag kunde hälla i örtsalt och stänka på lite olivolja. Jag la den på gallret i ca 10 min sen vände jag på den i 10 min till. Medan den grillades då skar jag purjo tunt, hällde över örtsalt och olja där med och slängde på gallret i ca 5 min, eller tills den blir mjuk. (Glöm inte att det är en fördel med ett tätt galler)

När vitlöken var klar så skalade jag av de brända skalen, det gick lätt.

Jag la purjon i en hög på tallriken och vitlöken över. Detta blev en jätte god förrätt, lite pillrigt med vitlöken, men då har man iallafall något att göra :) Det är en fördel om man har en liten salladsgaffel att haka fast vitlöken med, sen pressar man lite med fingret på och vips kommer den upp. Prova gärna detta, en annorlunda förrätt men så god!

Så detta var min mat helg, hur var er?

Inga kommentarer: