onsdag 18 juni 2008

Fel tolk kanske!

För någon månads sen så pratade jag lite med en kvinna på vårt mathak som vi har här. Hon ville väldigt gärna att jag skulle komma på kaffe någon dag, självklart kunde jag det om jag hade tid! Det gick en vecka sen började hon ringa, hon ringde och ringde så till slut så svarade jag inte. Jag hade inte tid! Men igår när jag hade middag här så ringde hon och mini svarade så det var bara att prata med henne... Så jag gav upp, idag var jag på kaffe hos henne. Innan jag gick dit så funderade jag lite på varför hon så väldigt gärna ville att jag skulle komma, och svaret lät sig inte vänta.

Vi hann 2 minuter in i kaffet sen satte hennes man igång.... "Jo, du, vet du några bra ställen man kan fiska på i Sverige? Hur är fiskeaffärerna där, har dom bra sortiment? Vad kan man fiska där, vilka sorter? Finns det några bra hotell? Bra fiskerestauranger? osv osv.

Nu måste jag nog erkänna att jag vet hur en sill ser ut och fiske för mig är när man plockar upp något vitt ur frysdisken. Men där slutar mina otroliga kunskaper om just fiske, fråga gärna om fiskrecept, men allt utanför köket som har med fisk att göra har jag ingen aning om.

Så där satt jag och försökte förklara om allemansrätten istället, dvs att man får fiska var man vill, han blev väldigt imponerad i 2 sekunder sen var det tillbaka till fiske igen. Det visade sig att han har åkt nästan världen över för att fiska, och självklart hade han kort på alla fiskar han hade fångat, kul!!!!!!!

När vi hade tittat på alla tusen bilder så plockar han fram en sida på nätet som var på svenska! Jasså du kan svenska sa jag och insåg just då varför frun hade ringt mig som en tok - mannen ville få en fiskesida översatt. ja just det! Visste ni att man har toffsar på kroken? Jag hade ingen aning och så genast en ny bransch " krokmode, finns även i lack o läder", det var bara jag som skrattade....

Så nu ska jag sätta mig och leta upp olika fiskesidor på engelska till denna mannen...

Utöver detta så har jag börjat att packa, 2 väskor är klara, nåde den som öppnar innan vi är i Sverige, dom kommer aldrig att kunna stängas igen. Imorgon ska vi köpa dricka till festen på fredag samt fixa naglarna. Ja just det , jag lovade att dom ska få löksill av mig, så nu måste jag göra den med imorgon, har man inte tillräckligt med jobb så skaffar man sig...

2 kommentarer:

Anonym sa...

Lycka till med flytten till Sverige!!

Fortsätt gärna att blogga i Sverige. Bor själv utomlands och det skulle vara kul och se vad du tycker om att komma tillbaka till Sverige efter dina år i brasilien.

Hi,hi roligt med gubben som var tokig i fiske.

En brasse-mammas mat och allt runtomkring sa...

Klart jag ska fortsätta :). Men jag tror inte att det kommer att bli några skojiga inlägg, kulturerna skiljer sig för mycket, och brasilien finns i våra hjärtan.