torsdag 21 december 2006

Förberedelser!

Nu har listorna kommit fram igen, allt som ska handlas och allt som ska göras, lik förbannat så glömmer jag korven.

Vi handlade julmaten idag, vi delade upp görorna mellan oss - jag handlade och maken tog barnen - universallösningen i vårt hushåll!

När jag kommit igång som mest så kom jag på att listan låg fint på hallbordet, så jag var tvungen att gå igenom allt i huvudet, det gick iof bra men då kom barnen lekandes genom affären.... " Pappa har hittat viner" säger min 4-åring, mindre kul och jag tänkte en massa svarta tankar...men det vara bara att fortsätta handla, hm...köttfärs till köttbullarna - nej, inte klättra på kyldisken, vad mer, jo just det, måste ha korv - nej inte öppna alla jospaketen...osv osv (det var där korven gick ur mitt minne)

Väl hemma så kom jag på att jag gjorde pepparkaksdeg igår som ska bakas ut idag, jösses vilka tjocka kakor man kan göra när det blir tråkigt!!!! Dom kommer aldrig att bli färdiga. Så när kakorna blir klara om ca 2 timmar ska jag ge mig på att lägga in sill, här finns inte direkt ättika och kryddpeppar så jag får ersätta med någon slags vinäger och svartpeppar - det kan ju bli bra...*sssss* inte en chans på denna jorden.

I går fick jag för mig att jag ska rimma min egna skinka i år så att jag kan få dopp i gryta, jag kände mig som värsta husmodern och slog upp en kokbok, det tog ett tag innan jag hittade rimma skinka, började läsa och upptäckte att jag är ca 3 veckor för sen , 3 VECKOR, fan, får ha en torr senig skinka i år igen. Men bara för att jag ska få en fin jul nästa år har jag redan skrivit upp rimma skinkan på kylskåpet till nästa år......vicken skinka det ska bli nästa år!!!

Här är vi några familjer som firar julafton ihop på kvällen i ett hotell, det blir något slags brasilianskt julbord, men jag tänker varje gång på något slags exotiskt buffebord när jag ser det....Det är ju alltid roligt att få träffa alla och äta lite ihop, problemet är att jultomten inte kommer föränns kl23 och då ska mina barn ha sovit i ca3 timmar, så vi får se hur detta kommer att gå. På tal om tomte, på julafton kl 16 så ska tomten komma till vårt område i en helikopter!!!!! Det är brassarnas svar på renarna!

Ja ja, nu måste jag nog ut i köket och göra något händigt så barnen får lite julkänsla i 35 graders värme......


Vem f** var det som lurade i alla kvinnor att det är dom som ska stå för hela julkonceptet? Stryk ska han ha.

2 kommentarer:

Lilla Jag sa...

Jag säger bara 1 sak;

Sitter med ett glas vin i handen framför TV:n. Maken står i köket och gör Janssons frestelse och julgodis!

SÅ ska en slipsten dras!

;)

En brasse-mammas mat och allt runtomkring sa...

Var köper man en sån ? *sssss*