måndag 28 januari 2008

Jamie Olivers citronkyckling..

När jag fyllde år så fick jag en dubbel-dvd med Jamie Oliver av maken, jag har tittat på den många många gånger nu :) Han är verkligen en av mina favoritkokar, för han lagar enkel och rolig mat. Så förra veckan så bestämde jag mig för att göra hans kyckling, det blev fantastiskt gott, så prova gärna!

Du behöver:

1 st kyckling
5 vitlöksklyftor
4 kvistar färsk rosmarin
olivolja
salt och peppar
1 st citron
Lagom mycket potatis
( grädde eller maisenamjöl)

Gör så här:

Koka potatisen, när det är 10 min kvar så lägger du ner citronen i det kokande vattnet.

Ta av "pinnarna" från 2 st rosmarinskvistar. Krossa vitlöksklyftorna med skalet på, blanda ihop rosmarinen, vitlöken och oljan samt salt och peppar. Gnid in detta på kycklingen, riktigt ordentligt.
Ta upp citronen (akta fingrarna) och stick några hål i den med en kniv, (men var försiktig för det sprutar en del). Stoppa in citronen ihop med de resterande rosmarinskvistarna i kycklingen och sen hyst in i ugnen på 200 grader i ca 1,5 timme. När kycklingsaften har börjat rinna av kycklingen så lägger du ner potatisen runt kycklingen, vänd potatisen med jämna mellanrum för en knaprig yta.
När kycklingen är klar tar du upp den och potatisen på ett fat, håll det varmt. Häll över vätskan ihop med vitlöken i en kastrull och koka upp, sen häller du i grädde eller maisena mjöl för tjockheten. Sila av så det blir en slät sås. Servera detta med en sallad !

Min familj älskade detta, så detta recept kommer att göras fler gånger här.

Inga kommentarer: